SISTEMUL DE GARANTIE-RETURNARE (SGR)

CE ESTE SISTEMUL DE GARANTIE-RETURNARE?

Sistemul de garantie-returnare reprezinta un sistem in care consumatorii vor plati o garantie de 0,50 RON atunci cand vor cumpara o bautura (apa, bauturi racoritoare, bere, cidru, vin sau bauturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplica pentru ambalajele nereutilizabile din sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 L si 3 L inclusiv. Dupa golirea ambalajului, consumatorul va trebui sa il aduca intr-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianti. In schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi inapoi, pe loc, valoarea garantiei platite initial, fara a fi necesara prezentarea bonului fiscal sau a facturii fiscale.

CUM VA FUNCTIONA SISTEMUL DE GARANTIE-RETURNARE IN ROMANIA?

1. Cumperi o bautura cu volum intre 0,1 L si 3 L si platesti o garantie de 50 bani (ambalaje din sticla, plastic sau metal care contin apa, bauturi racoritoare, bere, cidru, vin sau bauturi spirtoase).

2. Dupa consumarea continutului, asigura-te ca eticheta este intacta, ambalajele sunt curate si dopul este pus.

3. Adu-le la punctul de returnare pentru a primi inapoi garantia. 

4. Ambalajele colectate vor fi reciclate si transformate in alte ambalaje pentru bauturi.

CINE ESTE ADMINISTRATORUL SISTEMULUI DE GARANTIE-RETURNARE IN ROMANIA?

RetuRO Sistemul Garantie Returnare S.A. (RetuRO), administratorul sistemului de garantie-returnare, a fost infiintata de catre asociatiile reprezentative ale producatorilor de bauturi si ale comerciantilor, pentru a implementa, gestiona, opera si asigura functionarea sistemului de garantie-returnare. In actionariatul societatii se regaseste si statul roman, prin Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor.

CARE SUNT BENEFICIILE SISTEMULUI DE GARANTIE-RETURNARE?

In primul rand, sistemul de garantie-returnare va contribui la protejarea mediului inconjurator, ambalajele SGR fiind redirectionate de la groapa de gunoi sau din natura. Astfel, ele vor fi introduse intr-o economie cu adevarat circulara, iar atat noi, cat si generatiile viitoare, vom reusi sa ne bucuram de un mediu mai curat si mai verde. Pe langa aceste beneficii, SGR reprezinta un instrument care poate creste tintele de colectare a deseurilor de ambalaje de bauturi si poate ajuta Romania sa atinga obiectivele noilor reglementari europene care impun procente ridicate. Tinta de colectare a plasticului impusa este de 77% pana in 2025 si de 90% pana in 2029. In plus, SGR va oferi producatorilor acces la rPET (ambalaje din plastic reciclat) si reprezinta o solutie prin care acestia pot atinge tintele de 25% pana in 2025 si 30% pana in 2030 de ambalaje realizate din materiale reciclate.

CARE VA FI VALOAREA GARANTIEI PLATITE DE CONSUMATOR?

Sistemul de garantie-returnare este unul cu totul nou pentru consumatorii romani. Fiind un sistem nou, consumatorul trebuie sa se obisnuiasca cu acesta, astfel ca in primii 2-3 ani, garantia ar trebui sa raman la o valoarea fixa. Astfel, garantia a fost setata in mod uniform la 0,50 RON indiferent de tipul ambalajului sau continutul acestuia. Valoara a fost aleasa astfel incat sa fie suficient de mare pentru a motiva consumatorul sa returneze ambalajele, dar suficient de mica pentru a nu fi perceputa ca o majorare semnificativa a pretului. Valoarea garantiei poate fi ajustata in timp, odata ce consumatorii se acomodeaza cu sistemul.

UNDE POT FI RETURNATE AMBALAJELE?

Dupa golirea ambalajului, consumatorul il va putea returna in orice punct special amenajat de catre comercianti, adica in orice magazin din Romania. In schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi valoarea garantiei platite initial, fara a fi nevoie ca acesta sa prezinte bonul fiscal/factura fiscala sau sa returneze ambalajul comerciantului de la care a fost initial achizitionat.

AM CUMPARAT DE LA DELIVERYMAN, CUM RECUPEREZ GARANTIA?

Conform HG 1074/2021 Articolul 17 Alineatul 2, prin exceptie de la prevederile legale privind colectarea ambalajelor SGR, comerciantii care fac disponibile pe piata nationala produse ambalate in ambalaje SGR exclusiv prin intermediul unor platforme online sau distributie, nu au obligatia de a organiza puncte de returnare. Astfel, pentru moment, SGR excepteaza magazinele online si inca nu a prevazut un sistem de colectare de la consumator a ambalajelor in cazul achizitiilor prin intermediul internetului, iar garantia o poti recupera returnand ambalajele goale, curate, neturtite si cu eticheta intacta la orice punct de colectare SGR.

PENTRU MAI MULTE DETALII POTI VIZITA SITE-UL OFICIAL RETURO SAU NE POTI CONTACTA.